Posts

Klosterneuburg 2

Afbeelding
We blijven een dagje extra op de camping. We bezoeken vandaag de stad en de stiftkerk. Een aardig juweeltje van architectuur. Na een uurtje houden we het voor bekeken en trekken het stadje binnen. Aardige omgeving met heel wat drukte en gezellige winkeltjes. Tegen de middag zijn we terug op de camping en wordt het platte rust met een natje en een droogje. Straks spelen de Belgen hun openingsmatch op het WK.

Wenen

Vanmorgen vroeg vertrokken naar Wenen-centrum met de fiets. zoals gisteren een ritje van 15 km over fietswegen tot pal in het centrum. Belvedere Wenen en zijn omgeving zijn erg fietsvriendelijk. En daar wordt duchtig gebruik van gemaakt. Som is het zeer druk op de fietspaden en is het uitkijken geblazen. Je kan zowat alle bezienswaardigheden bekijken en bezoeken met de fiets. Alle mogelijke richtingen worden met groene bordjes aangegeven en met offline maps en navigation op je smartphone wordt je feilloos door de stad gestuurd. Shönbrunn Wij gebruikten de hopon-hopoff-bus om de stad te verkennen. Waar we gisteren de rode route deden is het vandaag de beurt aan de blauwe. Deze brengt ons langs de mooiste plekjes waaronder Shönbrunn, Belvedere, de opera.... Je kan trouwens bij iedere plek afstappen om wat te bekijken om nadien weer op te stappen en verder te verkennen. Johann Straus Wenen is dus een fantastische en bruisende  stad die heel wat te

Klosterneuburg

Afbeelding
We rijden vandaag naar de camping van Klosterneuburg . We proberen er vroeg te zijn want deze plaats loopt vroeg vol, zo kort bij Wenen . Dat is ook zo als we tegen de middag aankomen. Plaats nummer 12 is nog vrij. We installeren de camper en trekken onmiddellijk naar het stadscentrum van Wenen. Een ritje met de fiets van om en bij de 15 km via de "Donauradweg". Vanaf de camping kom je dan helemaal tot in het centrum van Wenen. In het centrum van Wenen nemen de hopon-hopoff-bus om zo een ovezicht van de stad te krijgen, een ritje van ongeveer 2.5 uur. Na de trip kuieren we nog even door het centrum en keren daarna terug naar de camping om te avondmalen.

Krems-Stein

Mooi weer vandaag. De temperaturen lopen op tot 22 graden. We rijden naar Krems an der Donau , een vrij grote en drukke stad. We rijden naar de camping. Kiezen ons een plaats uit en trekken richting centrum en Altstad. Mooie stad maar ze lijkt weer op de voorgaanden. Na de middag wordt het rusten en genieten van de boten en cruiseschepen die voorbij varen op de Donau. We genieten van een prachtige avond en kijken voetbal straks.

Grein

Afbeelding
Vandaag is het beter weer. Bewolkt maar droog en tegen de middag stijgen de temperaturen naar 21 graden. We zijn vroeg uit de veren, ontbijten en vertrekken richting Grein. Linz laten we links liggen want van steden hebben we een beetje genoeg gehad. Maar eerst houden we halt in Mauthausen om het voormalige nazi-concentratiekamp te bezoeken. Indrukwekkend. En dan zien we nog maar de overblijfselen van wat het ooit was. Opvallend, heel wat scholen bezoeken deze plaats. Tegen de middag rijden we naar Grein , naar de camping . Niks bijzonders maar we hebben weer een slaapplaats voor vanavond. Even door het stadje kuieren en dan de fiets op om over asfalt te fietsen richting Aschach. We zijn op tijd terug aan de camper voor het avondeten en de start van het WK-voetbal.

Aschach

Een regendag vandaag. Heel de nacht heeft het hard geregend en geonweerd. Het is ook heel wat frisser vandaag. We halen nog amper 15 graden. We rijden vandaag langs de Donau naar Aschach an der Donau. Een kleine 60 km verder op. We zitten vanaf nu in Oostenrijk. De camperplaats vinden we maar niets. Daarom rijden we door naar camping-pensionKaiserhof , eveneens in Aschach. Een prachtige plaats aan de Donau. Met een prachtig panorama voor ons van bergen, rivierwater, rotsen, groen, eenden en zwanen met daar tussendoor de cruiseboten en vrachtschepen. Kortom idyllisch. Na de middag toch maar de fiets op ondanks de regen. We maken een kort tochtje van om en bij de 25 km. Na iedere bocht toont de Donau zich van zijn mooiste kant. Heel wat mooier dan in Duitsland. Trouwens aan fietsers geen gebrek hier want de fietspaden zijn zowat overal verhard. Morgen trekken we weer verder.

Passau

Afbeelding
Na het onweer van gisterenavond is het vanmorgen heel wat koeler. Een hele verademing. We rijden rond 9.00 uur naar Passau , naar de camperplaat bij de haven. Het is er al druk ondanks het feit dat er geen voorzieningen zijn. Er zijn er nog twee maar deze was gratis. Met de fiets naar de stad dan maar, een 2 a 3 km rijden. we parkeren de fiets aan de boorden van de Donau om dan te voet de stad te verkennen.  Wat een prachtige stad is dit, een parel aan de Donau. De "altstad" met zijn smalle straatjes spreekt tot de verbeelding. De "dom" ziet er prachtig uit en is een juweeltje binnenin. Achter ieder hoekje wacht weer een verrassing. Aan luxe is er in Passau ook geen gebrek. Een prachtige winkelstraat waar zowat alles te krijgen is wat men maar wenst. Aan eten en drinken geen gebrek. Langs de donauboulevard flaneren de toeristen en staan in bewondering voor de cruiseboten die af en aan varen. Tussen de hoge rotsen en de stad stroo